Friday, March 20, 2009

Z-Anakku Sakit!

Terkejut aku mendapat perkhabaran dari majikan bahawa isteriku, Fatimah menelefon. Katanya lagi Kak Long demam panas.
Aku memang akur dari petang semalam lagi Kak Long sudah tidak berdaya. Kufikirkan demam biasa.
Terus aku pulang ke rumah. Melihat Kak Long lemah longlai tidak berdaya, hatiku gundah. Kata Fatimah, belum sebutir nasi pun yang dijamah Kak Long. Hatiku gundah lagi. Aku perlu membawa Kak Long ke klinik. Ku arahkan Fatimah menyiapkan anak sulungku itu. Mujurlah ada sebuah klinik di kampungku. Itu pun dihujung kampung.
1 jam masa ku ambil untuk sampai ke klinik. Aku mendukung Kak Long. Nak dibawa naik basikal, aku bimbang akan sampai ke klinik berseorangan pulak nanti.
Saat itu, tenaga yang lelah tidak kuhiraukan lagi. Yang membuat aku gundah adalah baki wang dalam dompetku hanya RM20. Pusing aku memikirkan. Bagaimana jika kosnya nanti lebih dari itu? Walau aku tahu nyawa anakku lebih bernilai.... aku tak mampu untuk tidak berfikir tentang kemungkinan itu.
Setelah diperiksa, doktor menyatakan anakku itu demam biasa. Lega hatiku mendengarkannya. Doktor memberi suntikan agar demamnya cepat kebah.
Dan momen selepas itu amat memedihkan untuk aku terima. Jumlah yang harus ku bayar RM30. Bingung aku sebentar. Tebal mukaku menghadap pembantu klinik itu. Aku meminta dia simpankan dahulu ubatan yang dibekalkan. Aku memberi RM20 kepadanya. Kataku akan datang kemudian dengan baki duit.
Nah! Itulah padahnya menjadi orang tak berduit!

0 comments:

Selangor Gergasi 2009

Selangor Gergasi 2009

"Magical Template" designed by Blogger Buster