Monday, July 27, 2009

Z-Berbaloi..

  • Lama sudah kutunggu. Lama sudah kunanti. Akhirnya, Bang Seman setuju mengambil aku bekerja dibengkelnya. Buat permulaan katanya gajiku RM30 sehari. Sementara fikirku. Dan cukup banyak. Mungkin dia hendak melihat prestasiku. Tiada janji ke bintang atau ke jora. Tapi aku gembira.
  • Hari ini Sabtu, gaji pertamaku. Bang Seman memberi gaji minggu padaku. Gembira hatiku tiada walang. Dapatkah aku tunaikan permintaan Kak Long, katanya teringin benar nak makan sate ayam. Gaji pertama, biarlah aku menggembirakan insan-insan yang teramat kusayangi.
  • Untuk Fatimah isteriku pula, akan kubelikan dua helai kain batik. Lusuh benar yang ada sekarang. Tak pernah pula dia meminta. Tapi aku tahu kainnya selalu ditampal dan dijahit. Menangis aku didalam hati. Dia menjahit pada malam hari, bimbang aku ternampak lantas aku kan susah hati. Sebenarnya aku pura-pura tidur. Dan tingkahnya membuat aku berasa sayu. Hari ini, akan kupastikan kamu tersenyum!
  • Untuk tiga orang anak bujangku, akan kubelikan alat tulis idaman. Semua yang lama dah usang ketinggalan. Tercabut dan tertanggal dari cantuman. Hari ini ayah akan tunaikan!
  • KepadaMu Tuhan, aku memohon, Kau sihatkanlah tubuh badanku, agarku dapat berusaha untuk mencari sesuap nasi untuk keluargaku. Berilah rahmatMu dalam setiap pekerjaanku, keampunanMu atas segala dosaku, hidayahMu atas segala kesesatanku dan keberkatanMu dalam setiap rezekiku.
  • Balik dari Pekan Hari, kulihat, dari kejauhan, isteri dan empat anakku setia menunggu. Melambai-lambai menyambut ketibaanku. Damainya hati, berbaloinya penat lelahku bila kepulanganku disambut.... SYUKUR......

0 comments:

Selangor Gergasi 2009

Selangor Gergasi 2009

"Magical Template" designed by Blogger Buster