Friday, March 20, 2009

R-Status

Terus terang tanpa sedikit pun penafian, aku adalah andartu. Umurku menjangkau leawat 30-an tapi aku masih belum berteman.
Mungkin sekali pandang, kamu akan mengatakan aku yang terlalu memilih. Hakikatnya jodoh aku yang belum sampai.
Aku belum bertemu jodoh! Atau mungkin juga jodohku sudah mati! Aku pasti kamu akan memarahi aku mengatakan begitu.
Benar, aku pernah bertanya pada orang yang lebih arif tentang hidup ini. Mengapa jodohku belum sampai? Lebih kurang begitulah katanya.
Tambahnya lagi, kalau aku tunggu seumur hidup pun, aku takkan mendapat jodoh lain kalau jodoh aku mati dahulu sebelum bertemu aku.
Aku pasrah! Mujur orang tuaku lebih mengerti. Tak pernah mereka memaksa dan bertanya soalan menyakitkan hati.
Apa saja keputusanku, mereka akur menerima. Terima kasih ibu, terima kasih ayahku.
Satu lagi status yang ku fikir akan diingati oleh ramai orang, bahawasanya aku sudah 3 kali bertunang. Tapi ketiga-tiga tunanganku menjadi suami orang lain. Mungkin silap aku yang tak pandai menyemai benih-benih cinta.
Bila di ajak keluar, aku menolak. Mungkin mereka tidak mengenali aku sepenuhnya. Atau merasakan bahawa aku tidak sesuai dengan mereka.
Apa-apa sajalah.
Malas hendak kufikirkan.
Yang pasti aku bahagia kini dengan jalan yang ku pilih. Mungkin juga ini jalan yang Tuhan aturkan untukku. Sekali lagi inginku beritahu, aku pasrah menerima seadanya.
Sebab itu dalam kes ibu yang sarat hamil itu, aku tidak berani mengomel yang bukan-bukan. Aku belum berpengalaman. Aku belum melalui saat itu. Aku tidak tahu.
Nah! Sekarang kamu sudah tahu siapa aku.
Masih sudikah membaca cerita-ceritaku?

0 comments:

Selangor Gergasi 2009

Selangor Gergasi 2009

"Magical Template" designed by Blogger Buster