Monday, April 6, 2009

Z-Mayat di dalam stor!

Mengejutkan! Memang mengejutkan.
Yang terjumpa dengan mayat itu pula adalah aku bersama sahabatku Aliman. Mayat lelaki itu tergantung. Lidahnya terjelir panjang. Ngeri!
Terus aku melaporkan pada pengurus, dan beliau seterusnya melaporkan pada pihak polis.
Langsung kami tidak bekerja pada hari tersebut. Semuanya disoal siasat Pak Polisi.
Mengeluh aku memikirkan bahawa kami tidak mendapat gaji hari itu. Tidak bekerja maka tiada gaji.
Tidak perlu aku mengeluh. Akan ku usahakan cara lain. Akan kupastikan aku akan mendapat wang yang sepatutnya untuk hari itu. Tapi bagaimana?
Lantas aku teringatkan pesan majikan pada pagi semalamnya untuk pergi mengambil suratkhabar lama, kotak-kotak terpakai, beserta banyak lagi barangan yang boleh ku jual.
Laju saja kakiku melangkah ke arah rumah majikanku pada petang harinya. Harapanku agar barangan yang beliau sebutkan itu masih dalam keadaan baik. Mudahlah untuk aku menjual kemudian nanti.
Lega hatiku melihat majikanku ada di luar rumahnya. Betul-betul dia berdiri di bawah bangsal. Sambil melipat kanvas yang digunakan meliputi barangan terpakainya.
Tersenyum dia melihat kehadiran aku di situ. "Wa, sudah agak! Lu misti mali ini hali", katanya dalam pelat yang aku memang tak suka! Aku benci! Duduk di Malaysia sepanjang hayatnya, tapi masih tidak fasih!
Terus ku susun barangan terpakai di dalam bakul besar.
~Cerita ini bersambung kemudian yer....

0 comments:

Selangor Gergasi 2009

Selangor Gergasi 2009

"Magical Template" designed by Blogger Buster